درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1402/07/28 - 06:43:5
تعداد بازدید: 302
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جابه‌جایی نزدیک به ۱۰۰ سانتی‌متری به دلیل زلزله ها در غرب افغانستان
جابه‌جایی نزدیک به ۱۰۰ سانتی‌متری به دلیل زلزله ها در غرب افغانستان

رییس بخش زلزله مرکز پژوهش های راه، مسکن و شهرسازی ایران با اشاره به ادامه‌دار بودن فوج لرزه‌های زلزله‌های غرب افغانستان گفت: بر اساس تصاویر راداری، برآورد می‌شود بر اثر این زلزله‌ها جابه‌جایی ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری در غرب افغانستان رخ داده است.

به گزارش انصار به نقل از رسانه های ایران، دکتر علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز پژوهش های راه، مسکن و شهرسازی ایران، با اشاره به زلزله‌های غرب افغانستان گفت: بر اساس پردازش تصاویر راداری ماهواره سنتینل-۱ در بازه زمانی قبل و بعد از زلزله‌های افغانستان، جابه‌جایی پایین گذر، حدود ۷۰ سانتی متر برآورد شده است.

وی اظهار کرد: اساس پردازش‌های بعدی و رخداد زلزله‌های بزرگ دیگر، میزان جابه‌جایی برآورد شده زلزله‌ غرب افغانستان افزایش داشته است.

بیت‌اللهی یادآور شد: نکته مهم با توجه به سازوکار راندگی زلزله‌های بزرگ، علامت جابه‌جایی محاسبه شده در پردازش دورسنجی منفی است. تفسیر تکتونیکی این روند مبین این نکته است که بخش جنوبی گسل هریرود غربی به سمت شمالی رانده و به زیر فرادیواره می‌رود، این در حالی است که فرادیواره بالا آمدگی چندانی نشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر مکانیزم فشارشی از جنوب موجب فرورفتن بخش جنوبی گسل هرات(هریرود غربی) به زیر بخش شمالی شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز پژوهش های راه، مسکن و شهرسازی ایران با بیان اینکه میزان جابه جایی حدود ۱۰۰ سانتی‌متر برآورد شده است، خاطر نشان کرد: ابعاد زون جابه‌جا شده دارای طول ۳۰ کیلومتر و عرض حدودی ۱۴ کیلومتر است. این زون با توزیع زمین لرزه‌ها و پس لرزه‌ها نیز سازگاری خوبی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به رخدادهای فوج لرزه‌ای در هرات افغانستان، گفت: زلزله افغانستان در شهر مشهد که در ۲۵۰ کیلومتری هرات قرار دارد، نیز احساس شد و این زمین لرزه‌ها یکی از رخدادهای منحصر به فرد زلزله در دنیا به شمار می‌روند. این فوج‌لرزه‌ها از این لحاظ منحصر به فرد هستند که در این رخداد ظرف مدت زمان یک هفته حدود ۵ زلزله با بزرگای بیشتر از ۶ در وسعتی به طول حدود ۸۰ کیلومتر و به پهنای ۲۰ کیلومتر رخ داده است.

بیت اللهی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادامه‌دار بودن فوج لرزه‌ها در زلزله ازگله، آیا چنین وضعیتی در آن منطقه حاکم نبوده است، توضیح داد: هرگز در ازگله به این صورت که زلزله متناوب ۷ روزه با بزرگای ۵ تا ۶ رخ دهد، نداشتیم.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های راه، مسکن و شهرسازی ایران شمار پس‌لرزه‌های ثبت شده زلزله ازگله ایالت کرمانشاه را ۲ هزار زمین لرزه عنوان کرد و یادآور شد: بزرگای زلزله ازگله ۷.۳ بوده، ولی به این صورت که در مدت یک هفته زلزله‌های بزرگ را تجربه کند، هرگز در آنجا حاکم نبوده است.

رئیس مرکز پژوهش های راه، مسکن و شهرسازی ایران تاکید کرد: در رومرکز زلزله هرات در مدت یک هفته ۵ زمین لرزه بالای ۶، حدود ۶ زلزله بالای ۵.۵ به ثبت رسید، ضمن آنکه هر کدام از این زمین لرزه‌ها در ایران نیز آثار تخریبی داشته است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه در کنار این زمین لرزه‌های بزرگ، زلزله‌هایی با بزرگای ۴.۵ و ۵ رخ داده است، گفت: در کنار این شرایط کیفیت ساخت و ساز نیز به شدت نازل است، ولی سمت و سوی گسترش پس لرزه‌های هرات به سمت ایران نیست و بررسی توزیع پس لرزه‌ها مجاورت این زلزله‌ها به سمت ایران را نشان نمی‌دهند.

براساس گزارش ارگان‌های تابعه سازمان ملل، حدود ۱۲ هزار نفر بی خانمان شده‌اند. این آمار به عبارتی خسارت حدود ۳ هزار واحد مسکونی را می‌تواند نشان دهد. در دمای پایین و به ویژه شب هنگام، شرایط برای مردم زلزله زده غرب افغانستان سخت خواهد بود.

یادآوری می کنیم، که زمین لرزه‌های هرات با رخداد زلزله ۶.۳ در ساعت ۱۱:۱۱ صبح به وقت محلی در روز شنبه ۱۵ میزان شروع شدند و در جریان ۷ روز، ۲۶ زمین لرزه با بزرگای بیش از ۴ بوده که از این میان، شماری از آنها رخدادهای لرزه‌ای با بزرگای بیش از ۵ و سه رخداد از آنها با بزرگای بیش از ۶ بوده است. دو زلزله پی در پی با بزرگای ۶.۳ در روز اول و زلزله سوم در روز چهارشنبه ۱۹ میزان با بزرگای ۶.۳ موجب خرابی‌­های گسترده در حدود ۳۰ کیلومتری شمال‌غرب هرات و در حدود ۲۰ کیلومتری شمال "زنده‌جان" افغانستان شد.

از نظر زمین‌ساخت ورقی، افغانستان پایدارترین بخش دماغه‌ای از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد که از صفحه اوراسیا به سوی جنوب قابل مشاهده است. بخش بزرگی از شمال افغانستان را فلاتی شکل داده که از مرکز افغانستان با گسل هرات (هریرود) و در شرق و جنوب شرقی با گسل "چمن" از ساختارهای هندوکش غربی و شمال غربی بدخشان جدا شده است. این فلات را شماری گسل به بلوک‌هایی تقسیم می‌کنند.

گسل چمن با میزان لغزش ۱۰ میلی‌متر در سال، گسل مرکزی بدخشان با میزان لغزش ۱۲ میلی‌متر در سال، گسل دروازه با میزان لغزش ۷ میلی‌متر در سال و گسل هریرود با میزان لغزش ۳ میلی‌متر در سال، قابل توجه هستند.

گسل هریرود به طول حدود ۷۳۰ کیلومتر و جابه‌جایی فشاری و راستالغز راستگرد از تقاطع خود با گسل چمن در شمال کابل به سمت غرب تا مرز ایران امتداد دارد. این گسل تغییرات مشخص زمین ریختی روی زمین به صورت ایجاد پستی و بلندی و همچنین جابجایی آبراهه‌ها ایجاد کرده است. این گسل به طور جانبی کانال‌های آبراهه‌ها را حدود ۵ کیلومتری از زمان پلیوسن پیسن (حدود ۲ میلیون سال پیش) تا کنون تغییر مکان داده و مسبب لغزش طولانی‌مدت به میزان حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر در سال بوده است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/27902






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.